Καταλύτες
- Προϊόντα
- Κινητήρας
- Συστήματα εξάτμισης
- Καταλύτες
Καταλύτες
Οι καταλύτες αποτελούν μέρος των οχημάτων και αντιπροσωπεύουν συσκευές που προστατεύουν το περιβάλλον μας. Λειτουργούν μετατρέποντας τα επιβλαβή καυσαέρια σε αέρια που είναι λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον. Σε κινητήρες εσωτερικής καύσης παράγονται επιβλαβή καυσαέρια.
Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν καταλυτικό μετατροπέα , καθώς αυτό είναι υποχρεωτικό, καθώς και υπεύθυνο για την υγεία μας. Επομένως, τέτοιες συσκευές δεν βρίσκονταν πάντα σε οχήματα, αλλά θεωρούνται πιο πρόσφατη εφεύρεση.
Σύνθεση καταλυτικού μετατροπέα αυτοκινήτων
Ένας καταλυτικός μετατροπέας αυτοκινήτου αποτελείται από πολλά μικρότερα μεταλλικά στοιχεία. Τέτοιες κυψέλες μπορούν επίσης να κατασκευαστούν από κεραμικά. Ένα λεπτότερο στρώμα πολύτιμων μετάλλων εφαρμόζεται σε τέτοιες μικρές κυψέλες κατά την παραγωγή. Αυτά μπορεί να είναι πλατίνα, ιρίδιο ή ρόδιο.
Κατά κανόνα, οι καταλυτικοί μετατροπείς εγκαθίστανται κοντά στον κινητήρα . Ο λόγος έγκειται στην υψηλή θερμότητα που παράγεται από τον κινητήρα. Αυτή είναι επίσης προϋπόθεση για τη λειτουργία του καταλύτη. Λειτουργεί σε θερμοκρασίες μεταξύ 300 και 900 βαθμών Κελσίου. Η βασική τους λειτουργία λοιπόν είναι η μετατροπή των επιβλαβών αερίων σε λιγότερο επιβλαβή. Έτσι, οι καταλύτες στα αυτοκίνητα είναι πραγματικά απαραίτητες συσκευές. Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι δεν είναι τόσο αποδοτικά στις πόλεις ή στην περίπτωση μιας μικρής διαδρομής - λόγω χαμηλότερων θερμοκρασιών.
Καταλύτες αμφίδρομων και τριών κατευθύνσεων για αυτοκίνητα
Είναι διαθέσιμοι αμφίδρομοι και τρίδρομοι αυτόματοι καταλύτες. Τέτοιες πληροφορίες καλό είναι να έχετε κατά νου όταν αγοράζετε μια τέτοια συσκευή. Εάν ο καταλύτης είναι αμφίδρομος, σημαίνει ότι σε αυτόν οξειδώνονται μονοξείδιο του άνθρακα και υδρογονάνθρακες που δεν έχουν καεί. Όταν όμως μιλάμε για συσκευή τριών κατευθύνσεων, μιλάμε για οξείδωση μονοξειδίου του άνθρακα και άκαυστων υδρογονανθράκων, ενώ παράλληλα γίνεται και η μείωση των επιβλαβών στοιχείων. Το κλειδί για τη λειτουργία της συσκευής είναι ο αισθητήρας λάμδα , ο οποίος είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση της ποσότητας των καυσαερίων. Τα ρυθμίζει με τη βοήθεια ηλεκτρονικού ελέγχου ψεκασμού καυσίμου.
Διαφορετικά, μια από τις ευρωπαϊκές οδηγίες υπαγορεύει ξεκάθαρα ότι ένας καθετήρας λάμδα πρέπει να εγκατασταθεί μπροστά από τον καταλύτη και ο άλλος πίσω από αυτόν, έτσι ώστε να μπορεί να γίνει πρόσθετη παρακολούθηση των καυσαερίων.
Πώς λειτουργεί ένας καταλύτης αυτοκινήτου;
Οι καταλύτες αυτοκινήτων έχουν σχεδιαστεί για να μειώνουν τη συγκέντρωση ορισμένων επιβλαβών συστατικών από την εξάτμιση. Η συσκευή εξασφαλίζει χημικές αντιδράσεις ακόμη και σε χαμηλότερες θερμοκρασίες. Εξασφαλίζει αποτελεσματικά ότι άλλες ουσίες, που δεν είναι τόσο επιβλαβείς, μπορούν να παραχθούν στα καυσαέρια. Αυτά είναι οι υδρατμοί και το διοξείδιο του άνθρακα. Αυτά τα δύο εξακολουθούν να υπάρχουν στη φύση έτσι κι αλλιώς.
Εάν δεν υπήρχε καταλύτης στο αυτοκίνητο, αυτό σημαίνει ότι ενώσεις αζώτου και μονοξείδιο του άνθρακα θα προέρχονταν από το όχημα. Τα ζωντανά όντα μπορούν να δηλητηριαστούν από τέτοιες ουσίες.
Το σύστημα ξεκινά να λειτουργεί μετά από λίγα λεπτά
Επομένως, ο καταλύτης εγκαθίσταται στο σωλήνα εξάτμισης του αυτοκινήτου . Μια τέτοια συσκευή αρχίζει να λειτουργεί σε λίγα μόνο λεπτά, δηλαδή όταν θερμαίνεται επαρκώς σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Αυτός είναι ο λόγος που η συσκευή δεν είναι τόσο αποτελεσματική για οδήγηση στην πόλη ή μικρότερες αποστάσεις. Αν λοιπόν οδηγείτε το αυτοκίνητό σας μόνο στην πόλη, τότε συμβάλλετε πολύ στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Εάν τυχαίνει να έχετε ένα όχημα που χρησιμοποιεί βενζίνη με μόλυβδο, τότε δεν μπορείτε πραγματικά να έχετε μια συσκευή όπως ένας καταλυτικός μετατροπέας. Ο μόλυβδος θα κατέστρεφε μια τέτοια συσκευή επειδή αντιδρά με τα συστατικά του καταλύτη. Αυτό θα το εμπόδιζε από το να μπορεί να λειτουργήσει καθόλου.
Διάρκεια ζωής καταλύτη
Η διάρκεια ζωής του καταλύτη περιορίζεται σε 100 έως 150 χιλιάδες χιλιόμετρα κατά μέσο όρο. Μετά την εξουδετέρωση, κάθε μέρος των καυσαερίων παίρνει μαζί του το λεπτότερο στρώμα μετάλλου. Και όταν οι κεραμικές κηρήθρες έχουν καεί εντελώς, δεν εμφανίζονται πλέον χημικές αντιδράσεις σε αυτές.
Φυσικά, μπορεί να συμβεί και πρόωρη αστοχία του καταλύτη. Για παράδειγμα, εάν το τροφοδοτικό ή το σύστημα ανάφλεξης του αυτοκινήτου είναι ελαττωματικό. Σε μια τέτοια περίπτωση, πολύ άκαυτο καύσιμο εισέρχεται στον σιγαστήρα, το οποίο κατακάθεται στην επιφάνεια της συσκευής.